21 grudnia 2024 Imieniny: Jan, Honorata, Tomasz
Ocena wystąpienia publicznego
OCENIANE KATEGORIE
|
PUNKTY (OD 0-5)
|
UWAGI
|
W zakresie opracowania tematu (INVENTIO):
|
|
|
- rzetelność zgromadzonego materiału
|
|
|
- wiarygodność źródeł
|
|
|
- określenie celu i głównej tezy wystąpienia
|
|
|
- stosowność w zakresie perswazji emocjonalnej
|
|
|
Błędy:
- mowa-referat z dominantą funkcji informującej i wyciszoną perswazją
- problemy z ustaleniem tematu i propozycji
- konstruowanie dowodów nie na temat
- wyjaśnienia zamiast argumentacji
|
|
|
W zakresie kompozycji: (DISPOSITIO)
|
|
|
- czytelność schematu kompozycyjnego
|
|
|
- porządek argumentacji
|
|
|
- odpowiedni wstęp (pozyskanie przychylności słuchaczy)
|
|
|
- zakończenie życzliwie nastrajające słuchaczy do tematu
|
|
|
Błędy:
- wprowadzenie propozycji (tezy) na początku zamiast na końcu wstępu
- niecelowe i niefunkcjonalne przeplatanie elementów narracyjnych i argumentacji
- brak zastosowania technik przechodzenia między poszczególnymi częściami kompozycji
- nieuzasadnione zaburzenia proporcji poszczególnych części mowy (np. zbyt długi, nużący wstęp, krótka enigmatyczna argumentacja)
- niefortunnie skonstruowane zakończenie, dezorientujące słuchacza co do celu wygłoszonego przemówienia.
|
|
|
W zakresie wysłowienia (ELOCUTIO)
|
|
|
- przemienność użycia stylów tonalnych w stosunku do argumentów i ewokowanego nastroju
|
|
|
- bogactwo słownictwa
|
|
|
- urozmaicenie składni
|
|
|
- poprawność wypowiedzi
|
|
|
- jasność stylu
|
|
|
- stosowność stylu względem tematu wypowiedzi
|
|
|
- ozdobność stylu
|
|
|
Błędy:
- stosowanie pisanego, nie mówionego języka
- nieatrakcyjna w tekstach przemówień jednolitość stylu
- brak form adresatywnych
- budowanie zdań niedostosowanych do indywidualnego tempa mówienia i sposobu frazowania
- brak precyzji stylu w obrębie argumentacji
- wadliwe stosowanie stylów, zwłaszcza wysokiego, co powoduje niepożądany efekt komiczny
|
|
|
W zakresie wygłoszenia (PRONUNTIATIO)
|
|
|
- głośność mówienia
|
|
|
- tempo mówienia
|
|
|
- gesty i mimika
|
|
|
- kontakt wzrokowy z audytorium
|
|
|
- wiarygodność, czyli konkretność przekazu werbalnego i niewerbalnego
|
|
|
Błędy:
- brak kontaktu wzrokowego z odbiorcą
- odczytanie mowy jak referatu
- nieadekwatne do przekazu werbalnego zachowanie
- chaotyczne, nerwowe gesty
- brak akcentów emocjonalnych
|
|
|
ŁĄCZNA SUMA PUNKTÓW:
|
|
|