Seminarium 3
15 grudnia 2007 r.
Ubrani w swobodne stroje uczestnicy dowiadywali się jak należy dbać o własne ciało mając na uwadze każdą życiową prezentacje, poznali ćwiczenia fizyczne, emisyjne, dykcyjne.
Drugą część warsztatów poprowadził
prof. Cezary M. Ornatowski, który na codzień pracuje na Uniwersytecie Stanowym w San Diego w USA, gdzie od ponad dwudziestu lat uczestniczy w programie WRITING ACROSS the CURRICULUM [PISANIE A PROGRAM NAUCZANIA] , który w sposób praktyczny wprowadza nauczanie retoryki w amerykańskich szkołach.
Zajęcia rozpoczęły się od rozpoznania oczekiwań zebranych. Po spisaniu swobodnych zdań uczestnicy kolejno je przeczytali począwszy od profesora).
Potem krok po kroku wspólnie zdefiniowaliśmy, co rozumiemy pod pojęciem retoryki.
/Retoryka to sztuka wypowiadania się (poprzez słowo pisane, mówione, malarstwo, architekturę, ...), argumentowania i skutecznego lecz tylko etycznego sposobu przekonywania./
Potem krok po kroku zaprezentowane zostały retoryczne techniki kształcenia specjalistów w różnych dziedzinach.
Na przykładzie zadania z ekonomii zwrócona została uwaga na konieczność jasnego i prostego formulowania celów (oczekiwań), na przydatność segmetacji zadań (bardzo ważne w zaktywizowaniu uczących) w taki sposób, by krok po kroku studiujący spełnił oczekiwania wykładowcy i w sposób doświadczalny wyciągnął (najlepiej właściwe) wnioski i/lub zadał pytania, które są zaczątkiem dalszej nauki.
Profesor C. Ornatowski podkreślał wagę spisywania myśli, punktowania przemyśleń (w Ameryce nazywa się to pisaniem refleksyjnym).
Usłyszeliśmy wiele przykładów na to, jak uczy się w Ameryce, np:
- należy wypracować wspólnie jakie kompetencje powinien posiadać absolwent, specjalista, co go odróżnia od innych,
- jakie techniki wypowiadania się powinien posiąść w zależności od swojego zawodu,
- poznaliśmy pojęcie abstraktu jako formę skondensowanej wypowiedzi - krótszej niż streszczenie ( 5-6 zdań na publikacji: co głosi; jak to zrobiono; rezultat / wniosek; znaczenie / co z tego wynika dla danej dziedziny),
- jak nieretoryczne wypowiadanie się może wpływać na to, czy ludzie chcą nas słuchać.
Zajęcia dotowane przez Biuro Edukacji Urzędu m.s.t. Warszawy.